fredag 30. september 2011

Fur and gold


Jeg er ekstremt imot pels. Det er en totalt unødvendig industri, som jeg synes det er totalt uholdbart at fortsatt finnes i Norge.

I vår moderne tid trenger vi ikke pels for å holde varmen. Det finnes utallige andre alternativer. Dagens pelsproduksjon går til jåleri; en pelskant på en jakke, dusker på et skjerf eller en lue, eller en kåpe til rike vestkantfruer... I fjor vinter var "bjørnefitta" noe av det mest populære en kunne tre på hodet, og de mest fashionable fashionistaene skulle ha i ekte pels... Why? Det er faktisk ikke så kaldt her at det finnes én eneste god nok grunn til å velge ekte pels fremfor fuskepels.

Jeg har ofte fått slengt i trynet "men du som er imot pels, du har vel ikke skinnsko heller da, eller ullgensere, eller plagg av silke". Jeg synes overhodet ikke at lær, ull og silke kan sammenlignes med pels. Skinn er et biprodukt av slakteriprossessen; når et dyr først må dø, er det bedre å utnytte mest mulig av det. Når det gjelder ull og silke, så er det ingen dyr som må dø for at det skal bli klesplagg av det (bemerk: merinoull derimot kan være litt sketchy, ikke fordi at man dreper dyr, men pga. måten austraulske sauebonder behandler lammene. Så merinoull bør man være forsiktig med).

Pels derimot... Et dyr blir født i fangenskap, holdt i små bur hele livet, får aldri gå fri én eneste dag i hele sitt (ekstremt korte) liv, alt bare for at du skal få en fin krage på jakka di. Hvor i alle dager er det forsvarlig?

Jeg synes det er helt ok at du lager deg en kant på jakka di, om du selv har skutt en vill kanin eller hare under jakt. For det er et dyr som har levd et fritt og naturlig liv.  Men pelsindustrien? Den må  dø. Den burde vært utryddet fra dette landet for lenge siden... Og alle mennesker som driver pelsfarmer, burde prøve å leve i en uke, slik de tvinger dyr til å leve hele livet...

La det også være sagt: Jeg oppfordrer INGEN til å begå hærverk på pelsfarmer, eller befri dyrene. Dyr født i fangenskap greier seg ikke alene i naturen, du dreper kun dyrene på en annen måte.

En annen ting man bør være oppmerksom på, forresten, er slangeskinn og krokodilleskinn... Dette er også dyr som blir drept kun for skinnet sitt, og de blir gjerne flådd levende. Heller ikke noe man burde oppmuntre til ved å kjøpe ekte.

 
You keep your skin, I'll keep mine. 

3 kommentarer:

  1. Synes det er så utrolig rart at den norske stat STØTTER pelsoppdrett, ved å subsidere penger og lignende. Herregud, skattepengene mine går til å støtte noe jeg er så utrolig imot.. Det er skikkelig frustrerende.

    SvarSlett
  2. Jeg vet, det er utrolig frustrerende. Greit at skattepengene mine går til mye jeg ikke har bruk for, eller er lettere uenig i, men den driten her... ÅH jeg blir sint bare jeg tenker på det!

    SvarSlett
  3. Det er ganske surrealistisk at norge tillater pelsdyroppdrett mens det er forbudt å ta seg en sigarett på en bar. idioti rett og slett.

    SvarSlett