torsdag 14. juli 2011

Water once or twice a week


Hmm. Jeg har jobbet i blomsterbutikken i litt over en uke, og hatt to "ordentlige" dager på jobb. Og allerede merker jeg at hey, jeg er faktisk blitt skikkelig interessert i blomster. Orkidéer mest av alle de vi har på jobb, faktisk. Det trodde jeg ikke kom til å skje. Jeg hater jo orkidéer. Men så trodde jeg at en orkidé var slik som denne og dett var dett:
Men det er jo bare én type... En Phalaenopsis, for å brife at jeg har fått meg litt kunnskaper. Det finnes ganske mange andre. Så mange spennende, rare, stygge, søte og kule at jeg ikke helt skjønne hvordan den dødsens kjedelige phalaenopsisen har blitt så populær. Men det er vel samme greia som at folk flest syns at Friele er bra saker, at Black Tower er en god hvitvin og at Jack Daniels er den beste whiskyen; smaken til folk flest suger.

Morsomme fakta om orkidéer: Det finnes ca. 25.000 forskjellige arter, spredd over seks kontinenter. Det er fire ganger så mange arter som pattedyr, og dobbelt så mange som fugler. Orkidé er en "parasittplante"; den vokser ikke i jord, men i mose, eller gjerne oppe blant tretoppene. I treet, ja. Er en grunn til at orkidéer skal pottes i bark eller mose, ikke i jord (da dør de). Orkidéer står forøvrig for ca. en fjerdedel av jordklodens blomstrende planter. Tenk på det neste gang du står i en uendelig hvitveiseng... Vanilje kommer forresten fra orkidéer. Det er en egen art som produserer en frøpod, som da er det vi kjenner som vaniljestang. Fancy?

Sånn, nå skal jeg bombardere dere med fine bilder.



2 kommentarer: