onsdag 7. desember 2011

White, silver and light

Ikke en blogg uten et juleinnlegg... I går og i dag har vi jobba for fullt hjemme. Ommøblering, rydding, vasking og pynting. Jeg gikk lettere berserk på kjøpesenteret og kom hjem med masse juledill (greide bl.a. å kjøpe rosa lyslenker...). Jack-bysten har fått på seg nisseskjegget og nisselua, og det henger glitterstjerner i vinduene.

Vi har også endelig fått begynt å henge opp litt bilder på veggene, det tok bare nesten ett år...

I dag skal jeg også komme med et praktisk tips. Vasking er dritkjedelig og tar lang tid. Også må man jo ha hundre og ørten vaskemidler. Gulvsåpe, en spray til kjøkken, en spray til bad, en helt egen bare til speil, egen såpe til å vaske inni stekeovn og på komfyren. Det er dyrt, tar masse plass, og man er halvveis kjemikalieforgifta innen man er ferdig.

Kast all den driten. Du trenger kun tre ting: Oppvasksåpe, eddik og bakepulver.

Eddik er seriøst et vidundermiddel. Vinduer og speil; eddik, vann, gnikk på, tørk av med avispapir. Skinnende reint. Gulvet vaskes med glovarmt vann og litt eddik (slik slipper man også såpestøv). Dusjen og vasker blir rene med en blanding av varmt vann, noen dråper zalo og en kork eddik. Gni inn servanter og dusjhodet med en fuktig klut dyppet i eddik og de skinner. Seriøst. ALT kan vaskes med eddik.

Bakepulver/natron er også fantastisk. Ta en tom sprayflaske, fyll med varmt vann og spray på flekker, fastbrent fett osv., dryss litt bakepulver over og la det boble et par minutter. Bruk en skrubb eller litt stålull (kommer ann på hvor ille skitten er), og gnikk løs. Om det fortsatt mot all formodning ikke er rent, kjøp sitronsyre på butikken (står samme sted om natron, er også en liten pose med pulver) og bruk på samme måten.

Sånn, det var mine praktiske tips for i dag. Nå skal jeg snart støvsuge sofaen.

3 kommentarer:

  1. Skikkelig fa nav dette innlegget. Skal ta disse tipsene til meg, med hele mitt hjerte. No kidding.

    Jeg bruker egentlig bare universal spray-and-wipe på alle overflater jeg da, fatter ikke poenget med alle de forskjellige typene (bortsett fra å selge i bøtter og spann, ha-ha-ha..)

    Gira på vaske speil jeg nå- Men avispapir? Hæ? Ikke tørkerull? :s

    SvarSlett
  2. Jepp, avispapir! Don't ask me why, men det funker sykt mye bedre.

    SvarSlett
  3. Også er det mer miljøvennlig; du bruker en ressurs du allerede har kjøpt, istedet for å kjøpe en ny. Avisa skal jo bare kastes uansett :)

    SvarSlett